Category: Zdraví

Pro zdravé spaní lze udělat hodně

Nespavost je zdravotní porucha tak rozšířená, že už ji spousta lidí ani neřeší. Jenže něco jiného je nespat jen pár nocí kvůli konkrétnímu problému a něco jiného nevyspat se pořádně několik měsíců. To už je na pováženou, protože nejen, že jsme unavení, náladoví a nesoustředění, ale hrozí nám i vážné nemoci jako je deprese nebo cukrovka. Bylo zjištěno, že nedostatek spánku zvyšuje dokonce i riziko srdečního infarktu!  Kvalita spánku se zhoršuje s věkem, objevuje se nebezpečná spánková apnoe – poruchy dýchání ve spánku – a to už je třeba opravdu vyhledat lékaře.
naštvaná žena v posteli
Celkem čtyři problémy se spánkem by nás měli upozornit, že něco není v pořádku:
·         obtížné usínání
·         časné probouzení
·         nezotavující, neklidný spánek
·         opakované probouzení v průběhu spánku
 muž v peřinách
Spánková hygiena
Dříve než sáhnete po návykových lécích, můžete vyzkoušet bylinky a pití různých čajů s meduňkou,  kozlíkem nebo třezalkou. Ale nejdříve ze všeho byste se měli naučit dodržovat spánkovou hygienu. Je to vlastně něco podobného jako zvyk mýt si ruce nebo pečovat o svoje tělo. Jde o spánkové rituály, spojené se správným životním stylem.
čtení knihy

Nejde vlastně o nic překvapivého, ale upřímně – kolik z nás doporučenédesatero opravdu dodržuje?
1.      pravidelný režim = jděte spát a vstávejte ve stejnou dobu každý den
2.      nespěte více o víkendech
3.      když nejde usnout, vstaňte = čtěte si v sousední místnosti, dokud nebudete opravdu unaveni
4.      šetrný režim = nechoďte spát přejedení, ale ani hladoví – pomoci může hrnek teplého mléka s medem, relaxace, teplá koupel
5.      zákaz spánku během dne
6.      používejte ložnici jen na spaní (a sex) = žádné čtení, televize, jídlo nebo mobil
7.      nepovalujte se = nezůstávejte ráno zbytečně v posteli – když jste vyspalí, vstaňte
8.      kvalitní lůžkoviny a pohodlný oděv na spaní
9.      čerstvý a vyvětraný vzduch, co největší tma v ložnici
10.  večer vyřaďte alkohol, kávu a nikotin

Pro zdravé spaní lze udělat hodně
4.8 (96%)5

ledron.cz